Het filosofisch café: iets voor iedereen? – Sandra Aerts

Iedereen mag naar het filosofisch café komen. Het gaat immers om gratis filosoferen in een openbaar café, onder leiding van een moderator, los van voorkennis of vooropleiding. De bezoekers kiezen doorgaans ook zelf de vraag die ze willen onderzoeken. Maar is het ‘filocafé’ als gespreksvorm iets voor iedereen? Misschien is nu net het filosoferen aan sommigen niet besteed. Ze komen voor andere dingen, zoals sociaal contact, een nieuwe partner, om van zich te laten horen, om moppen te tappen, noem maar op. Hoe ga je daar als moderator mee om? Moet je het iedereen naar de zin maken? Maar je wilt het filosofisch houden, toch?

Klik hier voor het volledige artikel: Filosofie & Praktijk Katern VFP, januari 2013